الیزه زیر شنود موساد
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

نوشتۀ : ژیل مونیه

مرکز مطالعات جهانی سازی، 28 اکتبر 2013

منطقه : اروپا، خاورمیانه و آفریقای شمالی

مضمون : سرویس اطلاعاتی

 

 


 

      

آژانس امنیت ملی یا موساد...که نیکلا سرکوزی را تحت شنود داشته است؟ چه کسی فرانسو هولاند را تحت شنود دارد؟ بی هیچ تردیدی هر دو. پس از افشاگری های ادوارد اسنودن دربارۀ همۀ رایانه ای که طی می 2012 الیزه قربانی آن بود _ بین دو دور انتخابات ریاست جمهوری _ دو مقام بلند پایۀ سرویس های فرانسوی به ایالات متحده رفتند تا در این باره از آژانس امنیت ملی توضیح بخواهند. به گفتۀ یک کارشناس، حملۀ جاسوسی نشان می داد که «می خواستند به شکل دائمی در مرکز ریاست جمهوری مستقر شوند». آژانس ایالات متحده این ذزدی رایانه ای کار او نبوده و به شکل سر بسته موساد را به عنوان سر منشأ احتمالی معرفی می کند (روزنامۀ لو موند 25 اکتبر 2013).

موضوع انتقال اطلاعات از سوی آژانس امنیت ملی به سرویس های اطلاعاتی کشورهای همپیمان_ دست کم انتقال هر گونه اطلاعاتی را که صلاح بداند _ امر شناخته شده ای است. یگان اطلاعات ملی اسرائیل _ از جمله یگان مشهور 8200 _ نیز سهم خود را از اطلاعات سرّی دریافت می کند، ولی می دانیم که این یگان اطلاعاتی اسرائیلی مستقیما و بی آن که تحت نظارت جدی باشد از ذخیرۀ اطلاعات دست اول آژانس امنیت ملی آمریکا برداشت می کند(1).

طی مصاحبۀ مطبوعاتی 25 اکتبر، فرانسوا هولاند اعلام کرد که در حال حاضر سرویس های اطلاعاتی فرانسه رد پای عملیات جاسوسی را روی چند مسیر پی گیری می کنند. تنها کافی است که کتاب جیمز بامفورد تحلیل گر نیروی دریائی آمریکا را دربارۀ فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا بخوانیم تا دریابیم که یکی از مهمترین مسیرها به یگان 8200 اطلاعات رایانه ای اسرائیل منتهی می گردد و یا به روزنامۀ گاردین 11 سپتامبر گذشته مراجعه کنیم تا به چگونگی مناسبات آژانس اطلاعاتی 8200 و آژانس اطلاعاتی آمریکائی پی ببریم(2).

فراسوآ هولاند به زودی برای ملاقات رسمی به اسرائیل خواهد رفت. آیا شهامت خواهد داشت که از شیمون پرز یا بنیامین نتانیاهو  در مورد شنود اسرائیل در فرانسه توضیح بخواهد؟ آیا پاسخی دریافت خواهد کرد و آیا پاسخ قانع کننده خواهد بود؟

البته، مطمئنا زیرا در طبیعت او نیست که برای چنین مواردی اهمیت خاصی قائل شود. شکایت به چه کار خواهد آمد...پس به روشنی بگوئیم که شنود اسرائیل در الیزه به فراموشی سپرده شده است. در ریاست جمهوری او سیبر سربازان اسرائیلی به آزادی در حال انجام وظیفۀ کثیف خود بودند.

 

 

1) Sur le même sujet, lire aussi :دربارۀ همین موضوع

Scandale NSA : l’Israeli Connection, par Gilles Munier

(Afrique Asie – octobre 2013)

http://0z.fr/kiOLv

(2)L’accord NSA – Unité 8200 :

http://www.theguardian.com/world/interactive/2013/sep/11/nsa-israel-intelligence-memorandum-understanding-document

 

منبع :

http://www.mondialisation.ca/le-mossad-a-mis-lelysee-sur-ecoute/5355905






October 30th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی